10مه 2022 - افراد مبتلا به دیابت در مقایسه با افراد بدون دیابت، تقریباً دو برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به کووید و تقریباً سه برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری بحرانی یا شدید بودند.

با این حال، مطالعه ی انجام شده توسط محققان دانشگاه آبردین، که داده های صدها هزار نفر از سراسر جهان را بررسی کرده است، همچنین نشان داد که مدیریت خوب این بیماری می تواند این خطرات را کاهش دهد.

به طور خاص، محققان دانشگاه آبردین با همکاری محققان کالج کینگ لندن نشان دادند که اگرچه دیابت خطر قابل توجهی برای بیماری شدید و مرگ ناشی از کووید بهمراه دارد، کنترل خوب قند خون در این بیماران می تواند این خطر را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

محققان یافته‌های 158 مطالعه را بررسی کردند که شامل بیش از 270هزار شرکت‌کننده از سرتاسر جهان بود تا تأثیر کووید بر افراد مبتلا به دیابت را ارزیابی کنند.

نتایج تلفیقی نشان داد که افراد مبتلا به دیابت در مقایسه با بیماران بدون دیابت، 1.87 برابر بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از COVID، 1.59برابر بیشتر احتمال دارد که در ICU بستری شوند، 1.44 برابر بیشتر احتمال دارد به تهویه ی مکانیکی نیاز داشته باشند و 2.88 برابر بیشتر احتمال دارد که جزو بیماران مبتلا به کووید شدید یا بحرانی طبقه بندی شوند.

این اولین بار است که مطالعه ای که در غدد درون ریز، دیابت و متابولیسم منتشر شده است، به بررسی خطرات کووید در بیماران مبتلا به دیابت می پردازد و در عین حال نتایج بیماری را با مکان بیماران مرتبط کرده و در نتیجه منابع بالقوه ی مراقبت های بهداشتی موجود و همچنین تفاوت های قومی احتمالی و سایر عوامل اجتماعی را برجسته کرده است. داده های این مطالعه از سراسر جهان از جمله چین، کره، ایالات متحده، اروپا و خاورمیانه جمع آوری شده بود.

محققان دریافتند که بیماران در چین، کره و خاورمیانه نسبت به کشورهای اتحادیه اروپا یا ایالات متحده در معرض خطر بیشتری برای مرگ قرار دارند. محققان معتقدند که این ممکن است به دلیل تفاوت در سیستم های مراقبت های بهداشتی و مقرون به صرفه بودن مراقبت های بهداشتی باشد که ممکن است این یافته را توضیح دهد که حفظ کنترل بهینه ی قند خون، به طور قابل توجهی پیامدهای نامطلوب را در بیماران مبتلا به دیابت و کووید کاهش می دهد.

پرفسور استاورولا کاستورا که در کنار پروفسور میرلا دلی‌بیگوویچ و پروفسور فیو ماینت بر روی این مطالعه کار کرده است، گفت: ما دریافتیم که به دنبال عفونت کووید-19، خطر مرگ در بیماران دیابتی در مقایسه با بیماران بدون دیابت، به طور قابل توجهی افزایش یافته است.به همین ترتیب، داده‌های جمعی از مطالعات در سراسر جهان نشان می‌دهد که بیماران مبتلا به دیابت در مقایسه با بیماران بدون دیابت، به طور قابل‌توجهی خطر بیشتری برای نیاز به بستری در بخش مراقبت‌های ویژه و نیاز به اکسیژن مکمل یا بستری شدن در شرایط بحرانی داشته اند.

او افزود: با این حال، ما متوجه شدیم که مطالعاتی که داده‌های بیماران را از اتحادیه اروپا یا ایالات متحده گزارش کرده‌اند، تفاوت‌های شدید کمتری را بین گروه‌های بیماران نشان می‌دهند. در نهایت، ما تفاوتی را در نتایجCOVID ، بین جهان شرق و غرب شناسایی کرده‌ایم. همچنین نشان دادیم که کنترل خوب قند خون، ممکن است یک عامل محافظتی در برابر مرگ و میر ناشی از COVID-19 باشد.

با توجه به همه‌گیری کووید که همچنان ادامه دارد، تقویت کلینیک‌های سرپایی دیابت، اطمینان از پیگیری مداوم بیماران مبتلا به دیابت و بهینه‌سازی کنترل قند خون آنها می‌تواند شانس زنده ماندن پس از عفونت کووید را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2022-05-diabetes-death-covid.html